Som ledig, er samtaler på jobcenteret en del af hverdagen.
Hvor du hver 3. måned skal indkaldes til en kontakt- eller aktiveringssamtale.
Et møde som for mange bare skal overstås. Men hvorfor ikke se på jobcenteret som en ressource, og som en del af dit netværk?

Mødet på jobcenteret er dit møde

Mange tænker om samtalerne, at det blot er en nødvendighed for at få dagpenge.
Og det er også rigtigt, man er forpligtet i følge lovgivningen.
Men samtalerne er ikke blot en pligt, de er også en ret – en mulighed for dig.
Så hvorfor ikke tænke jobcenteret ind i dine planer, når du vil videre fra A til B?

Hvilke udfordringer har du?

Gør dig klar over, hvilke udfordringer du har lige nu.
Det kan være en eller flere, for eksempel:

Du har svært ved at sætte mål, og din jobsøgning alt for diffus og tilfældig.
Du får kun standardafslag på dine ansøgninger. Og når du ringer og følger op på afslaget, fortæller de dig du mangler nogle bestemte kompetencer – hver gang.
Du kommer til samtale, men bliver altid nummer 2.
Du har mistet energien, og har brug for ny energi til at fortsætte din jobsøgning.

Hvad har du brug for?

Overvej hvad du har brug for, for at hjælpe dig selv bedst muligt i din udfordring.
Skriv ned, og find gerne mindst 2 mulige løsninger, som jobcenteret måske kan hjælpe med.
Skriv også gerne din argumentation ned, hvorfor det kan hjælpe dig tættere på job.

Vær præcis

Beskriv dine behov så tydeligt så muligt. Det kan være:

Jeg har brug for et 4 ugers kursus i InDesign på højt niveau.
Fordi jeg har fået en del tilbagemeldinger på mine ansøgninger fra virksomheder, der fortæller jeg vil øge mine muligheder for job væsentligt som in-house grafiker.
Fordi det er flere år siden jeg har arbejdet med programmet.
Og foreslå gerne en udbyder, og hav en brochure eller et print af deres kursus med.

Det er en knivskarp argumentation.

Hav et alternativ klar

Hvis det nu ikke er muligt, hvad kan så hjælpe dig bedst muligt?
Er det et 2 ugers kursus i stedet for 4 uger, eller er det noget helt andet?
Det kan også være en 4 ugers virksomhedspraktik på et reklamebureau, hvor du beskriver hvilke læringsmål du ønsker for perioden.
Spørg hvilken virksomhedskonsulent, der kan hjælpe dig med det på jobcenteret.

Når du forbereder dig godt til mødet, hjælper du også din jobkonsulent, og gør samtidig mødet let, da dine forslag kan indgå som en del af den lovpligtige aktivering.

Kend dine muligheder

Du har sikkert været til informationsmøde både på jobcenteret og hos a-kassen i dine rettigheder og pligter, som ledig. Men derfor kan du godt få brug for at undersøge dine muligheder, og få dem genopfrisket.
Og her er serviceorganet CABI med deres hjemmeside www.cabiweb.dk et rigtig godt værktøj.
Hvor du umiddelbart kan indtaste søgeord på forsiden, og få svar på dine rettigheder og pligter, i et sprog der let at forstå.

CABI er et serviceorgan, der stiller lettilgængelig viden om beskæftigelsesmuligheder til rådighed, for erhvervslivet og jobcentre i Danmark.