Jobsøgning på sociale medier: 3 gode måder

jobsøgning på sociale medier

Vil du gerne i gang med jobsøgning på sociale medier, som en del af din jobsøgningsstrategi? Du oplever måske, at der er flere, som anbefaler dig jobsøgning på sociale medier. Men du ved ikke helt hvordan du skal gøre det, og så synes du det kan være meget grænseoverskridende, at fortælle om din situation. Helt åbenlyst overfor mennesker, som du ikke kender ret godt.

Jobsøgning på sociale medier giver nye muligheder

Jeg møder dagligt kandidater, som har aktive netværk på forskellige sociale medier, men som ikke tænker jobsøgning på sociale medier, er en mulighed. De oplever ikke at et netværk på for eksempel 400 venner på Facebook kan være et netværk, der kan være med til at hjælpe dig mod dit næste job.

Når vi så taler om det, og jeg fortæller om hvad netværk kan gøre, bliver mange nysgerrige, og får lyst til at høre mere. Og spørgsmålet ”og hvordan gør jeg så, og hvordan kan jeg netværke?” kommer ret hurtigt.
Enkelte fortæller de synes det er en god ide, men at det ikke er noget for dem, fordi de ikke har lyst til at dele deres udfordringer med fremmede mennesker. At det direkte er grænseoverskridende.

Og sådan er det for nogen. Men selv med den oplevelse, er det muligt at bruge de sociale medier, som hjælp i din jobsøgning. Og ikke bare få en god oplevelse ud af det, men også få resultater ud af det.

Jeg vil her beskrive 3 forskellige metoder, til jobsøgning på sociale medier, du kan anvende i din jobsøgning. Hvor jeg primært vil beskæftige mig med medierne LinkedIn og Facebook. Fordi det er de medier, jeg benytter mest. Der kan sagtens være andre medier, der lige så gode eller bedre.
Det som betyder noget, er at du benytter det medie, hvor du er aktiv, kendt og har det stærkeste netværk.

Jobsøgning i din nyhedsstrøm

Du kan vælge at lave et opslag, i din nyhedsstrøm. Enten et opslag i ren tekst eller i form af et billede, hvor både tekst og billede er et samlet billede. Det gør det let for dit netværk at dele det.

Lav et opslag, hvor du kort fortæller om hvilke resultater du kan skabe, din situation, hvilke jobtitler du søger samt hvor i landet du søger. Og husk endelig kontaktinfo. Og giv gerne dit opslag en personlig vinkel. Det kan være årsagen til du søger, og det kan også været noget andet.
Når du tilføjer lidt af din personlige historie, gør du opslaget mere interessant, og flere har lyst til at like og dele.

Fokuser på din værdi

Det er vigtigt, at du fokuserer på hvilket resultater du kan skabe, hvad der er din ekspertise – din spidskompetence.
Og kender du den ikke, er det vigtigt at få hjælp til at afdække dine kompetencer. Da det er det, som tiltrækker en arbejdsgiver.
Arbejdsgivere tiltrækkes ikke af ansøgere, hvor budskabet er, at man mangler et job. Så det bør du udelade.

Det kan give dig en del likes blandt andre jobsøgende, men du får ikke det ønskede resultat.

Et opslag, der fokuserer på hvilken værdi, du kan skabe i den branche du gerne vil være i, er væsentligt.

Denne form virker bedst, hvis dit netværk på det sociale medie allerede kender dig. Hvor du jævnligt er aktiv, ved at like, dele og eventuelt skaber ny tekst. Er du helt ukendt, af dit netværk, kan du desværre ikke forvente den store respons.

Det bør du huske

Sørg for at gøre teksten kort og knivskarp, kombineret med et billede. Det kan være et billede af dig, eller noget andet, som skaber positiv opmærksomhed. Så det skal IKKE være dit fulde cv, du deler i din nyhedsstrøm. Det kan man let finde på din LinkedIn profil. Og det egner sig ikke til at dele i nyhedsstrømmen, det er for kompakt en tekst, til at læse her.

Tænk på at lave opslaget, så du hjælper dit netværk med at hjælpe dig. Så det er let at hjælpe, at det fremgår tydeligt hvad du har brug for. Men også, så dit netværk får lyst til at hjælpe dig.
Det kan være den måde du formulerer dig på, et skævt budskab eller en overrakende og kreativ update.

Og tak gerne dit netværk på forhånd.

Det bør du holde igen med

Hold igen med at fortælle uddybende om din uddannelse, din personlighed og hvilke krav du har til dit næste  job. Når du beder dit netværk om hjælp i din nyhedsstrøm, er det information, som bør komme senere i processen. Når du er i dialog med en potentiel arbejdsgiver.

For at få den bedste effekt ud af denne form, bør du have et netværk af en vis størrelse. Yderligere skal du poste opslaget på et tidspunkt, hvor der er størst sandsynlighed for at mange ser det. Og så bør du vælge det medie, hvor der er størst sandsynlighed for, at en potentiel arbejdsgiver ser det.
Vil du få mest muligt ud af dit opslag, kan du også bede enkelte nøglepersoner, med store netværk, om at like eller dele dit opslag. At du laver en aftale om, at gøre det på et bestemt tidspunkt.

Denne form kan du gentage, flere gange. Sørg så for at fortælle lidt nyt og have et andet billede på din opdatering næste gang du opdaterer. På den måde, kan du lave din egen jobsøgningskampagne.

En del gør dette i nyhedsgrupper. Det kan jeg ikke anbefale.
Det giver meget sjældent om overhovedet ret meget aktivitet. Det er meget få arbejdsgivere, har tid til at kigge ind i grupperne.

Jobsøgning gennem mailbakken

I stedet kan du vælge at sende mail til udvalgte i dit netværk.
Det er en form de fleste kan finde sig til rette med, da du her selv vælger hvem der skal kende til din situation.

Når du benytte denne form, skal du bede om hjælp til at få kontakt til mennesker, der kan fortælle dig om nyt indenfor din branche. Du må ikke bede om job. Når du beder om information og ikke om job, vil du opleve at rigtig mange gerne vil hjælpe.

Som i første eksempel, gælder det også her om at være meget tydelig, kort og præcis om, hvad det er du gerne vil.

Din mail bør indeholde dette

Hvorfor du skriver til vedkommende.
Hvor efter du kort forklarer din situation.
Og sidst hvad du har brug for hjælp til.
Afslut med at takke for hjælpen på forhånd, vær høflig i kontakten.

Og så må du gerne huske at sætte kontaktinfo ind i mailen.

De fleste vender tilbage med svar, især hvis du gør det let at svare på dit spørgsmål, og dermed hjælpe. Nogle svarer ikke, og det behøver ikke have noget med dig at gøre.
Måske er de ikke aktive på mediet i en periode, der kan også være andre årsager.
I så fald kan du vælge at ringe vedkommende op efter nogle dage.

Husk på, det er dig, der har initiativet. Du henvender dig uopfordret, og det kan være nødvendigt at skrive en gang til, eller bedre at ringe op, hvis du har adgang til personens kontaktinformationer.

Det kan være en god idé at bruge et regneark til at holde styr på denne form for kontakt, da det hurtig kan gå i mange retninger, når du går i gang med denne form for jobsøgning på sociale medier.

Jobsøgning med en blog

En tredje måde at søge job på, er at oprette en blog. Og det fungerer særligt godt, hvis du søger job som specialist indenfor et område.
Det er den mest tidskrævende, men også den form, som bedst vil understøtte dine kompetencer, da du her skriver artikler om din viden. Så dit netværk vil opleve, det giver værdi for den enkelte at læse dine artikler. På den måde vil dine artikler på sigt kunne tiltrække din næste arbejdsgiver. Da netværk på sociale medier, gerne deler og liker nyttig viden.

En blog der vedligeholdes, kan understøtte din jobsøgning år frem, og særligt som projektansat. En ansættelsesform, som flere og flere oplever.

Du kan gratis oprette en blog på Google eller på WordPress, der er den mest udbredte platform.

Når du starter, bør du koncentrere dig om at skrive artikler indenfor det område, du søger job indenfor. Layout og billeder er sekundære i starten. Det handler først og fremmest om at få lavet indhold til nettet. Undervejs når du skriver, kan du finde ud af, hvordan du vil strukturere din blog, og hvad den mere præcis skal indeholde. Dernæst skal du tænke på layoutet.

Men inden du offentliggør din blog, og begynder at dele den på forskellige medier, er det vigtigt at den har indhold. En blog med 1 artikel er ikke interessant. Skriv mindst 4 til 5 artikler, før du offentliggør den. Og planlæg løbende at skrive nye artikler.

Sådan kan du bruge din blog

Når du ejer din egen blog, vil du over tid kunne opleve, at komme frem i søgninger på Google, når man søger bestemte emner, hvilket blot vil øge kendskabet til dig yderligere.

På den lidt længere bane, kan du også vælge at begynde at arbejde med søgeoptimering til Google. Hvor du tilretter dine tekster, så Google præsenterer dine artikler som et søgeresultat på en af de første sider, når der foretages en søgning.
Interesserer du dig for søgeoptimering, kan du finde hjælp til det på mange hjemmesider ved at foretage en søgning på SEO Google.

Når din blog er klar til at blive offentliggjort, kan du med fordel linke til den på dine sociale medier. Det vil også være godt, at nævne den på dit traditionelle cv.
Og når du efterfølgende skriver en artikel, er det en god ide, at fortælle om det både i din nyhedsstrøm og i udvalgte grupper, der beskæftiger sig med de emner du skriver om.

Når du går i gang med jobsøgning på sociale medier

Der findes ikke den perfekte måde at gå i gang på. Det eneste som betyder noget, er at du gør det. Og at du eksperimenterer, indtil du finder den måde, der passer til dig. Og så vil resultaterne indfinder sig, lige meget om du kun er sagt op, eller har været ledig meget længe. Så længe du gør det, og bliver ved.

Du vil opleve at få ny viden, høre om muligheder du ikke anede eksisterede, og du vil kunne få arbejdsgivere i tale, som du normalt ikke har adgang til.

De fleste får blod på tanden, og får lyst til at bruge metoden endnu mere, når de kommer i gang. Fordi det er umuligt at undgå resultatet af denne jobsøgningsform.

Du kan også kombinere din jobsøgning på sociale medier, hvor du anvender flere metoder på en gang. Og på den måde lave din helt egen jobsøgningskampagne på et eller flere sociale medier.

Hvis resultatet udebliver

Så prøver du igen.
De fleste har brug for at prøve et par gange, inden de finder deres egen form, som virker naturligt for den enkelte.

Omformuler gerne teksten, og prøv forskellige tidspunkter af, når du opdaterer.
Det kan også være at du skal prøve et andet medie, end det du prøvede først.

En anden årsag kan være, dit netværks sammensætning.
At dit netværk er meget lille, eller at det måske kun består af dine tidligere kollegaer.
Det er min erfaring, at jo flere brancher der er repræsenteret i dit netværk, jo stærkere er det som regel.

En sidste meget almindelig årsag til manglende resultat, er at du ikke tidligere har brugt dit netværk. Og at du ikke har hjulpet andre i dit netværk. Så du ikke er kendt af dit netværk, derfor er tilskyndelsen til at hjælpe dig, måske ikke så stor.

Ja, og så er der en sidste fejl, jeg har set utallige gange – manglende kontaktinfo.
Check din profil inden du sender din besked ud. Kan dit netværks netværk, som du ikke er forbundet med, komme i kontakt med dig?

Det er heldigvis alle områder, der er lette at ændre på.

Jobsøgning på sociale medier giver også ny energi

Når du flytter din jobsøgning på sociale medier, vil du ofte opleve at tilføre din jobsøgning ny energi. Og i langt højere grad, selv have indflydelse på, hvordan og hvornår du søger job. Hvor du nu ikke skal konkurrere med et stort felt af kvalificerede ansøgere, som normalt, når du søger opslåede jobs.

Fordi jobsøgning på sociale medier handler om at tiltrække job og åbne for nye jobmuligheder.