Sådan får du et godt kaffemøde

et godt kaffemøde

Når jeg fortæller om de muligheder der ligger i et godt kaffemøde, er der mange som spørger – ja, men hvordan gør jeg? Og nogle siger endda, det er ikke noget for mig. Men mest af alt er det et spørgsmål om at få startet processen, og gøre den til din egen, så den bliver overskuelig og sjov.

Din forberedelse 

For at få et godt kaffemøde, bør du få afklaret, hvad det er du kan, og hvad det er du vil rent jobmæssigt. Så ved du helt konkret, hvad skal du bruge mødet til.
Måske kan du gøre det selv, måske har du brug for en sparringspartner, en coach eller karriererådgiver, der sammen med dig, kan afdække dine kompetencer og mål for fremtiden.
Få det dernæst skrevet ned, og overvej også om du skal lave en kompetenceprofil, du kan tage med til dine kaffemøder, så du hurtigt kan fortælle hvad du gerne vil. Og det bliver samtidig dit manus, du kan støtte dig til, hvis du får brug for det.

Sådan kan du også få et godt kaffemøde

Lær dig selv at kende

Så ved du hvad du kan, og kan fortælle det. Hav det gerne beskrevet kort på et ark, du kan udlevere under mødet – en kompetenceprofil. Du behøver ikke have nogen strømlinet elevatortale på plads.

Hvem skal jeg invitere?

Dernæst skal du afdække, hvem du gerne vil drikke kaffe med.
Og her er LinkedIn et fantastisk søgeredskab, da du hurtigt kan søge på kryds og tværs, i forhold til brancher, geografi og jobtitler. Ofte vil der også være en større åbenhed overfor en invitation, hvis i allerede er i netværk, og kender hinanden en smule fra nyhedsfeedet.

Du kan invitere alle, du oplever vil kunne hjælpe dig.
Meget kan lade sig gøre, hvis du henvender dig venligt og høfligt. Og argumenterer godt for dit ønske.

Find din egen kontaktform

Nogle ringer op, andre skriver en kort mail, inden de ringer op.
Begge dele fungerer lige godt. Vælg den form, du finder mest naturligt. Det som er vigtigt, er at du kommer i gang, og får et kaffemøde i din kalender.
Det er dig som har initiativet 100%, så skriver du en mail, bør du følge op telefonisk.
Når du skriver en mail, giver du samtidig modtageren mulighed for at svare tilbage. Og det er der en del som gør.

Det bør din mail indeholde

Årsagen til du skriver, til lige præcis denne person.
Hvad du gerne vil med et kaffemøde.
Forslag til mødetidspunkt og sted samt varighed af kaffemødet.
Slut af med at fortælle, du vil ringe tilbage indenfor nogle få dage.
Så ved din modtager du vil ringe, og har selv mulighed for at svare inden, hvis vedkommende ønsker det.

Det er alt, hvad du har brug for, hvis du gerne vil invitere til et godt kaffemøde.

Ringer du op i stedet, vil samtalen skulle have samme indhold.
Og ringer du, i stedet for at skrive, vil du også hurtigere kunne få en aftale om et kaffemøde i hus.

Hvordan reagerer modtageren?

Det optager mange, når de overvejer at starte med kaffemøder.
Og de fleste tænker også, hvad har jeg at tilbyde i en samtale.

Men gør du dit forarbejde godt, vil du også opleve at mange takker ja, til et møde.
Det kan godt være de ikke har tid lige her og nu, og at du først kan få et kaffemøde, en del uger fremme i kalenderen.

Mange accepterer fordi …

De har selv prøvet at være jobsøgende på et tidspunkt.
De synes godt om dit initiativ.
De godt kan lide at hjælpe.
De er interesseret i din baggrund, og gerne vil blive klogere på det, du ved noget om.
De har overvejelser om en rekruttering.

Det er de mest almindelige årsager. Men der kan være mange flere.

Og prøv at slippe tanken, om at du ikke mener, du kan bidrage med noget.
Du giver modtageren et tilbud om et møde, hvor du gerne vil give lidt af din tid og din viden.
Derfra er det op til modtageren om at beslutningen. Og får du ja – ja, så mener modtageren du kan bidrage til en værdifuld samtale.

Vær dig selv

Brug dine egne ord, fortæl om det du søger. Fortæl om din virkelighed, hvad der betyder noget, og hvad der er svært. Det er ikke et glansbillede du skal præsentere.
Bed klart om det du har brug for hjælp til. Så hjælper du også modtageren, med at hjælpe dig langt mere præcist.

Men udvis også interesse for din samtalepartner.
Vær forberedt med spørgsmål. Og så må du selvfølgelig gerne have sat dig ind i vedkommendes baggrund. Hvilket de sociale medier giver rig mulighed for i dag.

Får i et vellykket og godt kaffemøde, kan det udvikle sig til en længerevarende relation.

Bliv oplevet, og oplev

En anden ting, som et kaffemøde også er rigtig godt til, er at du bliver oplevet under samtalen.
Du får med det samme feedback på det du fortæller, og du oplever mimik, kropssprog og stemning under samtalen, fra vedkommende du taler med.
På den måde får du ny viden om, hvordan andre oplever dig og din faglighed.
Umiddelbart, er det sekundær information. Men det kan være uhyre vigtigt, hvis du er tvivl om hvordan dine kompetencer opleves.

Start med et let kaffemøde

Start med de personer du har lettest ved at spørge, for at komme godt i gang.

De fleste mennesker vil rigtig gerne hjælpe, det er meget sjældent at få et nej, så længe du er optaget af ovenstående.
Kaffemøder er ikke raketvidenskab, det er langt mere et spørgsmål om at turde, at komme ud over rampen.
Jo mere du gør det, jo lettere bliver det, at få et godt kaffemøde. At du får succes med dit kaffemøde.

Er det svært at komme i gang, ja så spørg, spørg, spørg. Brug dit netværk og fortæl hvad du er i gang med, og hvad der udfordrer dig. Gør det over telefonen eller i mailboksen, alt efter hvad der falder dig mest naturligt. Og lad dig inspirere af andre, som allerede gør det.

Et godt kaffemøde kan skabe en stærk kontakt, der kan hjælpe dig  igen og igen over tid. Da det personlige møde, er langt stærkere end en kontakt på et socialt medie.

En tanke om “Sådan får du et godt kaffemøde

Der er lukket for kommentarer