Brug god typografi, og få din ansøgning læst

Når du skriver din ansøgning, bør du hjælpe modtageren bedst muligt, med at gøre teksten let at læse. Det er også er en handlingsparameter, under den første grovsortering af ansøgningerne. Benyt de samme regler, som anvendes på brugervenlige hjemmesider, og du er godt på vej.

Linjerne i din ansøgning

Sørg for de ikke bliver for lange, lav gerne en margen på 3 cm.
Teksten bør have løs venstre bagkant.
Yderligere må teksten gerne variere, så der er lange linjer og korte linjer.
Øjet kan lettere læse, når der er kontraster.
En god linjeafstand i Word er på 1,15. Det er lidt lettere at læse, end hvis du vælger den tætteste afstand Word byder på.

Tekstens afsnit

Lav hyppige afsnit. Hav maksimum 3 – 4 linjer i en tekstblok, dernæst skal du helst have en blank linje i mellem,
før nyt afsnit. Ved for lange tekster, kan læseren let miste koncentrationen, og måske stoppe med at læse.

Gode skriftstørrelser

Skriv helst i 11 punkt, gå ikke længere ned end 10 punkt.
Når du har flere skriftstørrelser, så sørg for at få store forskelle – kontraster.
11 punkt og 12 punkt ved siden af hinanden giver ingen effekt.
Brug for eksempel 11 punkt til brødteksten, og 15 punkt til dine overskrifter. Det giver en tydelig og god effekt.

Tegn du bør undgås

Undgå parenteser, det kan tolkes som usikkerhed, når du skriver.
Og vær meget forsigtig med at skrive ord udelukkende med store bogstaver, det er svært at læse.
Og så kan det betragtes som om du ”råber”.

Tekstens udseende

Teksten skal være sort på hvid baggrund.
Med mindre du søger et kreativt job, her må du gerne lege med farverne.
Du kan med fordel vælge en af følgende skrifter, som alle er lette at læse på skærmen.

Calibri
Helvetica
Arial
Verdana
Cambria
Tahoma

Aktive links i teksten

Der er ikke så mange, der bruger dette. Som mest af alt, er ment som en lille ekstra hjælp til læseren.
Og som samlet kan være med til at give læseren en oplevelse af en proaktiv ansøger.

Du kan for eksempel indsætte links til artikler du har skrevet, til porte folio som kreativ eller links til dine tidligere virksomheders hjemmeside. Der er ingen begrænsninger for, hvor og hvordan du kan bruge det, så længe det gør dit budskab tydeligere, og lettere at få adgang til.

Og du kan selvfølgelig gøre det både i din ansøgning og på dit cv.

Benyt disse små, men betydningsfulde typografiske teknikker, kan du slet ikke undgå at få et ansøgningsmateriale, der skiller sig ud, og er er langt lettere at læse.

 

Info

I Ballisagers Rekrutteringsanalyse fra 2012, kan du læse at 19 % af alle virksomheder lægger vægt på,
at ansøgningen har et overskueligt layout.
Og i Ballisagers Rekrutteringsanalyse fra 2013, kan du læse at 43 % af alle virksomheder lægger vægt
på et overskueligt cv.

En tanke om “Brug god typografi, og få din ansøgning læst

Der er lukket for kommentarer