Når du skriver din ansøgning, bør du hjælpe modtageren bedst muligt, med at gøre teksten let at læse. Fordi det inden for de seneste par år, er blevet et handlingsparameter, under den første grovsortering af ansøgningerne.
Så ønsker du at lave et læsevenligt ansøgningsmateriale, kan du med fordel benytte de samme regler, som anvendes på brugervenlige hjemmesider.
Du kan derfor med stor fordel, også anvende disse tekst layout regler, på LinkedIn. Og få flere læsere på dine indlæg.
Linjerne i din ansøgning
Må ikke bliver for lange, lav gerne en margen på 3 cm.
Øjet bliver træt, og skal søge efter informationen, hvis der læses lange sætninger.
Teksten bør have løs venstre bagkant.
Yderligere må teksten gerne variere, så der er lange linjer og korte linjer.
Øjet kan lettere læse, når der er kontraster.
En god linjeafstand i Word er på 1,15. Den er lidt lettere at læse, end hvis du vælger den tætteste afstand Word byder på.
Tekstens afsnit
Lav hyppige afsnit. Hav maksimum 3 – 4 linjer i en tekstblok, dernæst skal du helst have en blank linje i mellem, før nyt afsnit. Ved for lange tekster, kan læseren let miste koncentrationen, og måske stoppe med at læse.
Gode skriftstørrelser
Skriv helst i 11 punkt, gå ikke længere ned end 10 punkt.
Når du har flere skriftstørrelser, så sørg for at få store forskelle – kontraster.
11 punkt og 12 punkt ved siden af hinanden giver ingen effekt.
Brug for eksempel 11 punkt til brødteksten, og 15 punkt til dine overskrifter.
Det giver en tydelig og god effekt.
Brug for hjælp til at skrive en god overskrift, til din ansøgning? Brug skabelonen her
Tegn du bør undgås
Undgå parenteser, det kan tolkes som usikkerhed, når du skriver.
Og vær meget forsigtig med at skrive ord udelukkende med store bogstaver, det er svært at læse.
Og så kan det betragtes som om du ”råber”.
Tekstens udseende
Teksten bør være sort på hvid baggrund.
Med mindre du søger et job, hvor du oplever, der er plads til leg. Og er der det, så find gerne farverne frem.
Sørg for at få et roligt farve layout, med få farver. Og helst ikke flere end 3 farver, for at give ro.
Da farvene må helst ikke forstyrre læsningen.
Når du er tilfreds med dit farvelayout, må du gerne printe det i sort/hvid.
Hvis modtageren ikke har adgang til en farveprinter, kan det ske, at farverne printes i gråtoner, der flyder sammen, så teksten bliver tæt på umulig at læse.
Lån de professionelles redskab, til at sammensætte farver fra Adobe Color
Du kan med fordel vælge en af følgende skrifter, som alle er lette at læse på skærmen.
Calibri
Helvetica
Arial
Verdana
Cambria
Tahoma
De hører alle til en skriftfamilie, man kalder “grotesk”. Skrifterne har ingen “fødder”, og det gør
teksten lettere at læse på skærmen. Hvor den første grovsortering sker.
Se hvilke skrifttyper, du bør foretrække, når du skriver på nettet
En skrift med “fødder” er for eksempel Times News Roman. Fødderne på bogstaverne, hedder blandt grafikere seriffer. Her blot kaldt fødder.
Aktive links i teksten
Der er ikke så mange, der bruger dette. Som mest af alt, er ment som en lille ekstra hjælp til læseren. Og som samlet kan være med til, at give læseren en oplevelse af en proaktiv ansøger.
Du kan indsætte links til artikler du har skrevet, til porte folio som kreativ eller links til dine tidligere virksomheders hjemmeside. Der er ingen begrænsninger for, hvor og hvordan du kan bruge det, så længe det gør dit budskab tydeligere, og lettere at få adgang til. Du kan for eksempel gøre det, som jeg har gjort det her, med en af mine egne artikler:
Egen artikel fra LinkedIn: Brug ansøgningens magiske tal, og øg tekstens læsbarhed
Dog fungerer links ikke så godt, hvis de laves midt i teksten. Sørg for at der er luft omkring linket.
Helt lige som du ser det her i artiklen. Og du kan selvfølgelig anvende det, både i din ansøgning og på dit cv.
Når du benytter disse små, men betydningsfulde typografiske teknikker, kan du slet ikke undgå at få et ansøgningsmateriale, der skiller sig ud, og bliver langt lettere at læse.
Brug for hjælp til at designe dit eget ansøgningsmateriale? Se dine muligheder
En tanke om “Brug god typografi, og få din ansøgning læst”
Der er lukket for kommentarer