Hvordan læser og forstår jeg jobannoncen?

At læse og forstå en jobannonce, for dernæst at besvare den med en ansøgning, der møder jobannoncens krav, er svært for de fleste.
Overordnet kan man sige, der er flere trin i at analysere en jobannonce.

Har du den rette profil?

En stillingsannonce er ofte en lang liste af krav til ansøgeren, der kan virke overvældende. Mest af alt bør du tænke på kravene, som en ønskeliste fra virksomheden. Reelt set ved virksomheden jo ikke, om det kan lade sig gøre, at få en person med ønskede profil.
Derfor bør det ikke holde dig tilbage, hvis du kun har 50 % af kompetencerne. Meget kan nå at ændre sig, fra stillingsopslaget skrives, til jobbet er besat. Beslutningstageren kan nå at ændre mening, og vælge at lægge større vægt på enkelte kompetencer, i mens rekrutteringsprocessen skrider frem.

Er der job bag annoncen?

Når du har besluttet dig for at søge en opslået stilling, er det første du skal undersøge, om stillingen overhovedet er reel. Om det er en rigtig annonce. Særligt indenfor det offentlige, hvor alle stillinger skal slås op, uanset om stillingen allerede er tiltænkt en medarbejder i midlertidig ansættelse eller job med løntilskud.
Det er relativt let at gennemskue, da der kan mangle væsentlige oplysninger i annoncen. For eksempel startdatoen på jobbet eller også er der ingen kontaktperson. Ofte er svarfristen uhyre kort, den kan være på bare 1 eller 2 dage.

Ser du denne type annonce, er bedst at ringe op for at undersøge om der er en rigtig jobannonce, så du ikke spilder din tid.

Forstår du kravene i annoncen?

Her vil mange sige ja, selvfølgelig gør jeg det. Alt er forklaret, og jeg ikke i tvivl om noget. Og hvad skal jeg ringe op, og spørge efter. Det virker ikke logisk at gøre.

Det er farligt at tænke sådan. Da der kan være mange måder at forstå kompetencer på. Og tænk hvis du nu vælger at argumentere for en spidskompetence du har, som slet ikke indeholder det, du tror den betyder.

Eksempler på flere betydninger

Her følger flere eksempler på kompetencer, som let kan misforståes.
Hvad forstår du ved følgende egenskaber:

Robust – Forstås ofte som at man er hårdhudet, og kan tåle at møde vrede mennesker.
Her betød det, at man kunne arbejde fleksibelt og håndtere forskellige typer administrative opgaver.

Høj faglighed – Er et meget luftigt begreb. Er der 2 års erfaring, 10 års erfaring eller noget helt andet?
Svaret var, at man skulle have nogle års brancheerfaring, samtidig med at man kunne vise man tog ejerskab for egen faglig udvikling

Arbejde i kaos – Kan betyde rigtig meget.
Her betød det, der var kommet ny lovgivning på området, som afdelingslederen ikke magtede at implementere,
og derfor stillede høje krav til selvledelse af afdelingens medarbejdere.

Derfor er det altid en god ide at ringe op, og stille spørgsmål til kontaktpersonen. Du kan være heldig at få afgørende svar, der giver dig mulighed for at argumentere langt mere præcis for dig og dine kompetencer.

Er der noget i stillingsopslaget som ikke er nævnt?

Sidder du med en oplevelse af at mangle informationer, for at kunne danne dig et fuldt billede af jobbet? Eller sidder du blot med en fornemmelse af, der står noget mellem linerne, du ikke helt kan fange. Tag din tvivl alvorligt – og ring op.

Mangler du stadig noget?

Nu skulle du gerne have svar på alle dine spørgsmål. Men får du nye spørgsmål når du går i gang med at skrive din ansøgning, ja så er det helt ok at ringe igen. På denne måde viser du jo også du er topmotiveret for jobbet.

Beslut dig for dine kernekompetencer

Nu skal du beslutte dig for, hvilke kompetencer du vil slå på i din ansøgning. Her skal du udvælge kompetencer, som er nævnt i jobopslaget – du bør ikke vælge nogle, som ikke er nævnt.

Besvar jobannoncen enkelt

Hvis der for eksempel er nævnt 11 forskellige ønskede kompetencer, så overvej hvilke der er de væsentligste,
og prøv at skrive flere sammen. I din ansøgning bør du ikke slå på mere end 3 til 4 kernekompetencer. Af den enkle årsag, at de fleste mennesker ikke kan huske mere end 3 ting på en gang.

Fordi din ansøgning bør fremstå enkelt, være overskuelig og let at huske. Når du sørger for det, har du også langt større sandsynlighed for at blive inivteret til jobsamtale.