Statusopdatering med succes smalt Din tilstedeværelse på de sociale medier, og i særdeleshed LinkedIn kan have stor betydning for hvor godt du lykkedes med din jobsøgning. Da moderne jobsøgning ikke kun handler om at sende ansøgningsmateriale til opslåede stillinger – eller for den sags skyld uopfordrede ansøgninger.

På LinkedIn kan du skabe dig et personligt brand, der rækker længere end blot til dit næste job, du kan søge informationer, skabe netværk og sende statusopdateringer ud.

En statusopdatering kan bruges til flere ting

En statusopdatering kan være en del af dit personlige brand, en strategi du har for hvor tit du har valgt at dele ud af din viden. Det kan også være du søger information, job, hjælp eller får lyst til at dele en rigtig god joboplevelse med dit netværk.

Og hvad er en god statusopdatering så?

Det er en opdatering, der giver dig lige nøjagtig det du efterspørger.
En opdatering, der kommer bredt rundt i dit og dit netværks netværk, som får mange likes og bliver delt af flere. Er den rigtig god, får du også henvendelser, enten som mails eller telefonopkald, og dertil også connectionsforespørgsler. Og allerbedst du får det svar, den information eller det du helt præcis efterspørger.

Sådan laver du en god statusopdatering

Der er 5 væsentlige ting, der skal være opfyldt, for at du kan være sikker på, din statusopdatering bliver læst og delt. Det er regler jeg med stor succes selv benytter, når jeg laver en statusopdatering.

1. Gør op med dig selv, hvem du skriver til

Målret dit budskab til vedkommende du skriver til.
Er det en ansætter, en rekrutteringskonsulent, dit netværk generelt eller en helt anden målgruppe?
LinkedIn er der mange rekrutteringsfolk, jobsøgende, iværksættere, selvstændige og sælgere. Er din målgruppe godt repræsenteret her? Eller benytter den et andet socialt medie?
Er de ikke på LinkedIn, må du finde dem et andet sted.

2. Send statusopdateringen ud, når din målgruppe er on-line

Måske ved du hvornår de er på, fordi du har undersøgt det, måske ved du det ikke.
Generelt er der meget trafik om morgenen inden man starter på job, omkring middag, og igen først på aftenen, når næste dags arbejde forberedes.

Dertil er der bestemte ugedage, hvor flere er på LinkedIn, end andre dage.
Søndag aften er altid et godt tidspunkt, hvor fredag over middag og lørdag er absolutte døde tidspunkter. Så tænk også tidspunktet ind i din opdatering.

3. Få hjælp af dit netværk til at skabe trafik

Når du har planlagt din statusopdatering, og ved hvornår du vil sende den ud, kan du evt. skrive ud til en lille håndfuld af gode mennesker i dit netværk, som har store netværk.
Kort spørge dem, om de vil like, kommentere og dele dit budskab, så det kommer endnu bredere ud.

4. Brug et billede, der understreger dit budskab

Et budskab der understøttes af et billede eller et link til en hjemmeside eller blog, vækker langt mere interesse, end hvis du blot skriver et par linier og sender ud.
Det øger læserens interesse til at læse og måske klikke på budskabet.

Tag et godt billede selv, eller køb et billede på en af de mange billedebureauer, der findes på nettet. Er dit budskab vigtigt for dig, kan det være et godt billede, der afgør om det skaber den opmærksomhed du har brug for. Så er det uvæsentligt, om du må købe dig til et billede.

5. Skriv knivskarpt

Skriv kort, præcist og helt uden fyldord, ind til bennet hvad det er du har brug for.
Så alle informationer er at finde i teksten.
Teksten må ikke være længere, end at alt kan læses, uden at der skal klikkes på noget yderligere, for at kunne læse hele budskabet. I nyhedsstrømmen på LinkedIn, skal man klikke på ordet mere, hvis teksten bliver for lang.
Det bør du undgå.

Det allervigtigste, når du beder dit netværk om hjælp, er at gøre det uhyre let at hjælpe.
Uden at skulle foretage sig andet end at klikke på like, del eller skrive en kommentar.

Og vær altid høflig. Bed pænt om hjælp og tak for den på forhånd.

Når du sørger for at planlægge din statusopdatering efter disse 5 punkter, vil du øge sandsynligheden klart, for at du når i mål med dine budskaber.