Jobsøgning på sociale medierVil du gerne i gang med jobsøgning på sociale medier, som en del af din jobsøgningsstrategi? Du oplever måske, at der er flere, som anbefaler dig jobsøgning på sociale medier. Men du ved ikke helt hvordan du skal gøre det, og så synes du det kan være meget grænseoverskridende, at fortælle om din situation. Helt åbenlyst overfor mennesker, som du ikke kender ret godt.

Jobsøgning på sociale medier giver nye muligheder

Jeg møder dagligt kandidater, som har aktive netværk på forskellige sociale medier, men som ikke ser det som en mulighed. De oplever ikke at et netværk på for eksempel 400 venner på Facebook også kan være et netværk, der kan være med til at hjælpe dig mod dit næste job.

Når vi så taler om det, og jeg fortæller om hvad netværk kan gøre, bliver mange nysgerrige, og får lyst til at høre mere. Og spørgsmålet ”og hvordan gør jeg så?” kommer ret hurtigt.
Enkelte fortæller de synes det er en god ide, men at det ikke er noget for dem, fordi de ikke har lyst til at dele deres udfordringer med fremmede mennesker. At det direkte er grænseoverskridende.

Og sådan er det for enkelte. Men selv med den oplevelse, er det muligt at bruge de sociale medier som hjælp i din jobsøgning. Og ikke bare få en god oplevelse ud af det, men også få resultater ud af det.

Jeg vil her beskrive 3 forskellige metoder, til jobsøgning på sociale medier, du kan anvende i din jobsøgning. Hvor jeg primært vil beskæftige mig med medierne LinkedIn og Facebook. Fordi det er de medier jeg benytter mest. Der kan sagtens være andre medier, der lige så gode eller bedre.
Det som betyder noget, er hvor du er aktiv, kendt og har de stærkeste netværk.

Jobsøgning i din nyhedsstrøm

Du kan vælge at lave et opslag, i din nyhedsstrøm. Et opslag hvor du kort fortæller om din situation, hvilke jobtitler du søger samt hvor i landet du søger. Gerne krydret med en personlig vinkel. Det kan være årsagen til du søger, og det kan også været noget andet.
Når du tilføjer lidt af din personlige historie, gør du opslaget mere interessant, og flere har lyst til at like og dele.

Det bør du huske

Sørg for at gøre teksten kort og knivskarp, kombineret med et billede. Det kan være et billede af dig, eller noget andet, som skaber positiv opmærksomhed.
Tænk på at lave opslaget, så du hjælper dit netværk med at hjælpe dig. Både så det er let at hjælpe, at det fremgår tydeligt hvad du har brug for. Men også så dit netværk får lyst til at hjælpe dig.

Når du skriver din tekst, så fortæl hvad du søger, hvor i landet samt hvilke styrker du har.
Og her skal tænke på hvilke opgaver du er særlig dygtig til at løse. Hvilken forskel du kan gøre for din næste arbejdsgiver. Og selvfølgelig gerne hvad du har brug for dit netværk hjælper dig med. Og tak gerne på forhånd.

Det bør du holde igen med

Hold igen med at fortælle uddybende om din uddannelse, din personlighed og hvilke krav du har til dit næste  job. Når du beder dit netværk om hjælp i din nyhedsstrøm, er det information, som bør komme senere i processen. Når du er i dialog med en potentiel arbejdsgiver.

For at få den bedste effekt ud af denne form, bør du have et netværk af en vis størrelse. Yderligere skal du poste opslaget på et tidspunkt, hvor der er størst sandsynlighed for at mange ser det. Og så bør du vælge det medie, hvor der er størst sandsynlighed for, at en potentiel arbejdsgiver ser det.
Vil du få mest muligt ud af dit opslag, kan du også bede enkelte nøglepersoner, med store netværk, om at like eller dele dit opslag. At du laver en aftale om, at gøre det på et bestemt tidspunkt.

Denne form kan du gentage, flere gange. Sørg så for at fortælle lidt nyt og have et andet billede på din opdatering næste gang du opdaterer. På den måde, kan du lave din egen jobsøgningskampagne.

En del gør dette i nyhedsgrupper. Det kan jeg ikke anbefale.
Det giver meget sjældent om overhovedet ret meget aktivitet. Det er meget få arbejdsgivere, har tid til at kigge ind i grupperne.

Jobsøgning gennem mailbakken

I stedet kan du vælge at sende mail til udvalgte i dit netværk.
Det er en form de fleste kan finde sig til rette med, da du her selv vælger hvem der skal kende til din situation.

Når du benytte denne form, skal du bede om hjælp til at få kontakt til mennesker, der kan fortælle dig om nyt indenfor din branche. Du må ikke bede om job. Når du beder om information og ikke om job, vil du opleve at rigtig mange gerne vil hjælpe.

Som i første eksempel, gælder det også her om at være meget tydelig, kort og præcis om, hvad det er du gerne vil.

Din mailtekst bør indeholde dette

Hvorfor du skriver til vedkommende.
Hvor efter du kort forklarer din situation.
Og sidst hvad du har brug for hjælp til.
Afslut med at takke for hjælpen på forhånd, vær høflig i kontakten.

Og så må du gerne huske at sætte kontaktinfo ind i mailen.

De fleste vender tilbage med svar, især hvis du gør det let at svare på dit spørgsmål, og dermed hjælpe. Nogle svarer ikke, og det behøver ikke have noget med dig at gøre.
Måske er de ikke aktive på mediet i en periode, der kan også være andre årsager.
I så fald kan du vælge at ringe vedkommende op efter nogle dage.

Det kan være en god idé at bruge et regneark til at holde styr på denne form for kontakt, da det hurtig kan gå i mange retninger, når du går i gang med denne form for jobsøgning på sociale medier.

Jobsøgning med en blog

En tredje måde at søge job på, er at oprette en blog. Og det vil fungere særligt godt, hvis du søger job som specialist indenfor et område.
Det er den mest tidskrævende, men også den form, som bedst vil understøtte dine kompetencer, da du her skriver artikler om din viden. Så din netværk oplever, det giver værdi for den enkelte at læse dine artikler. På den måde vil dine artikler vil på sigt kunne tiltrække din næste arbejdsgiver. Da netværk på sociale medier gerne deler og liker nyttig viden.

Du kan oprette en gratis blog på Google eller WordPress, som er 2 almindelige platforme for blogs.

Når du starter, bør du koncentrere dig om at skrive artikler indenfor det område, du søger job indenfor. Layout og billeder er sekundære i starten. Det handler først og fremmest om at få lavet indhold til nettet. Undervejs når du skriver, kan du finde ud af, hvordan du vil strukturere din blog, og hvad den mere præcis skal indeholde. Dernæst skal du tænke på layoutet.

Men inden du offentliggør din blog, og begynder at dele den på forskellige medier, er det vigtigt at den har indhold. En blog med 1 artikel er ikke interessant. Skriv mindst 4 til 5 artikler, før du offentliggør den. Og planlæg løbende at skrive nye artikler.

Sådan kan du bruge din blog

Når du ejer din egen blog, vil du over tid også kunne opleve, at komme frem i søgninger på Google, når man søger bestemte emner, hvilket blot vil øge kendskabet til dig yderligere.

På den lidt længere bane, kan du også vælge at begynde at arbejde med søgeoptimering til Google. Hvor du tilretter dine tekster, så Google præsenterer dine artikler som et søgeresultat på en af de første sider, når der foretages en søgning.
Interesserer du dig for søgeoptimering, kan du finde hjælp til det på mange hjemmesider ved at foretage en søgning på SEO.

Når din blog er klar til at blive offentliggjort, kan du med fordel linke til den på dine sociale medier. Det vil også være en god ide, at nævne den på dit traditionelle cv.
Og når du efterfølgende skriver en artikel, er det en god ide, at fortælle om det både i din nyhedsstrøm og i udvalgte grupper, der beskæftiger sig med de emner du skriver om.

Eksempel på en blog i startfasen

Her er et eksempel på en kandidat, som er gået i gang med en blog.
Den er endnu ikke færdig, og ej heller klar til at blive offentliggjort. Han koncentrerer sig i første omgang om at skabe indhold til nettet, så Google lærer hans blog at kende. For senere at kunne præsentere den som et søgeresultat.

johnsudviklerblog.blogspot.dk

Kandidaten søger job som webudvikler. Og inden for dette område, er det meget almindeligt at blogge om sin viden, og også på den måde gøre sig synlig overfor potentielle arbejdsgivere.

Sådan går du i gang med jobsøgning på sociale medier

Der findes ikke den perfekte måde at gå i gang på. Det eneste som betyder noget, er at du gør det. Og at du eksperimenterer, indtil du finder den måde, der passer til dig.

Og så vil resultaterne indfinder sig, lige meget om du kun er sagt op, eller har været ledig meget længe. Så længe du gør det, og bliver ved.

Du vil opleve at få ny viden, høre om muligheder du ikke anede eksisterede, og du vil kunne få arbejdsgivere i tale, som du normalt ikke har adgang til.

De fleste får blod på tanden, og får lyst til at bruge metoden endnu mere, når de kommer i gang. Fordi det er umuligt at undgå resultatet af denne jobsøgningsform.

Du kan også kombinere din  jobsøgning på sociale medier, hvor du anvender flere metoder på en gang. Og på den måde lave din helt egen jobsøgningskampagne på et eller flere sociale medier.

Hvis resultatet udebliver

Så prøver du igen.
De fleste har brug for at prøve et par gange, inden de finder deres egen form, som virker naturligt for den enkelte.

Omformuler gerne teksten, og prøv forskellige tidspunkter af, når du opdaterer.
Det kan også være at du skal prøve et andet medie, end det du prøvede først.

En anden årsag kan være dit netværks sammensætning.
At dit netværk er meget lille eller at det måske kun består af dine tidligere arbejdskollegaer.
Det er min erfaring at jo flere brancher der er repræsenteret i dit netværk, jo stærkere er det som regel.

En sidste meget almindelig årsag til manglende resultat, er at du ikke tidligere har brugt dit netværk. Og at du ikke har hjulpet andre i dit netværk. Så du ikke er kendt af dit netværk, derfor er tilskyndelsen til at hjælpe dig, måske ikke så stor.

Ja, og så er der en sidste fejl, jeg har set utallige gange – manglende kontaktinfo.
Check din profil inden du sender din besked ud. Kan dit netværks netværk, som du ikke er forbundet med, komme i kontakt med dig?

Det er heldigvis alle områder, der er lette at ændre på.

Jobsøgning på sociale medier giver også ny energi

Når du flytter din jobsøgning på sociale medier, vil du på denne måde tilføre din jobsøgning ny energi. Og i langt højere grad selv have indflydelse på, hvordan og hvornår du søger job. Hvor du nu ikke skal konkurrere med et stort felt af kvalificerede ansøgere, som normalt, når du søger opslåede jobs.

Fordi jobsøgning på sociale medier handler om at tiltrække job og åbne for nye jobmuligheder.